Kvinder skal præsentere levende beviser på, at deres forretningsidéer, drømme og passioner er lige så gode som mænds. Legatet 'She's Next' skal hjælpe danske kvinder med at overvinde de udfordringer, som holder dem tilbage fra at realisere deres iværksætterdrømme
2. oktober 2024
Selv om kvinder og mænd har de samme ambitioner om at starte egen virksomhed, ender 50 procent færre kvinder end mænd med at kaste sig ud i livet som selvstændig. For at hjælpe kvinder med at bygge bro mellem passion og forretning uddeler virksomheden Visa nu for tredje år i træk legatet 'She's Next'.
Visa er én af verdens førende virksomheder inden for digitale betalinger og initiativet sker i samarbejde med Feminvest og Helve AS.
Der er ingen tvivl om, at vi med fordel kan styrke kvindelige iværksættere. Det fremgår af rapporten Kvindelige iværksættere 2023 fra brancheorganisationen Dansk Erhverv. Her kan vi læse, at kvinder stadig kun udgør en tredjedel af iværksætterne, og at kun 0,1 procent af startkapitalen går til kvindelige iværksættere.
For at styrke iværksætterkulturen annoncerede Erhvervsministeriet i juni 2024 en ny iværksætterstrategi med 41 initiativer, der skal løfte vilkårene for danske start-ups og iværksættere.
Bryd mønsteret
En ny Visa-undersøgelse viser, at mens danske kvinder har samme appetit på at starte sin egen virksomhed (20 procent) som mænd (22 procent), er de halvtreds procent mindre tilbøjelige til selv at blive iværksættere. Undersøgelsen er foretaget af Kantar i 2024 blandt 1.000 respondenter på hvert af Visas syv markeder: Danmark, Sverige, Finland, Norge, Litauen, Letland og Estland.
Visa konkluderer på baggrund af tallene, at der er behov for initiativer som She's Next, som adresserer de specifikke udfordringer, som kvinder står over for i erhvervslivet: At præsentere levende beviser på, at deres forretningsidéer, drømme og passioner er lige så gode som mænds.
"Hos Visa arbejder vi på at skabe en mere inkluderende økonomi. Derfor ønsker vi at styrke de små kvindeejede virksomheder, fordi vi mener, at de spiller en vigtig rolle i at skabe vækst. Med She's Next ønsker vi at fremhæve vigtigheden af kvindelige iværksættere og tildeler ressourcerne der, hvor der er mest brug for dem - især i svære økonomiske tider. Legatet er specifikt tiltænkt kvindelige iværksættere med støtte og kapital til at vækste, administrere og finansiere deres mindre virksomheder" forklarer Philip Konopik, Regional Managing Director for Visa i Norden og Baltikum.
Gør din drøm til virkelighed med 75.000 kroner
Gennem She's Next 2024-initiativet vil tre kvindeejede virksomheder i Danmark blive tildelt et legat på 10.000 euro hver samt et års personlig forretningscoaching. Beløbet svarer til cirka 75.000 kroner.
Derudover vil årets udgave af She's Next også invitere nuværende og tidligere legatmodtagere til at deltage i et alumnenetværk gennem Feminvest og Helve AS. Dette års program bygger videre på succesen fra de foregående to år, hvor i alt 36 kvindeledede virksomheder i Norden og Baltikum modtog tilskud og coachingstøtte.
She's Next-initiativet i Danmark er åbent for virksomheder, der opfylder følgende kriterier:
- Er registreret i Danmark
- Har været i gang i mindst et år
- Har en fysisk eller digital tilstedeværelse
- Har mindst 51 procent kvindeligt ejerskab
Der åbnes for ansøgninger den 1. oktober 2024 og lukkes den 31. oktober 2024. Du kan læse mere på Visas hjemmeside og ansøge her.
Siden 2020 har Visa tildelt mere end 3,83 millioner dollars til kvindelige iværksættere gennem She's Next-initiativet globalt. Sidste år var 0-Mission, Go Dogo og VAER modtagerne af Visa She's Next-legatet i Danmark.
Visa-undersøgelsens hovedkonklusioner er:
- Lige mange mænd og kvinder 'overvejer at starte egen virksomhed' (22 procent mænd mod 20 procent kvinder), men dobbelt så mange danske mænd har startet egen virksomhed sammenlignet med kvinder (40 procent mod 23 procent).
- Danske kvindelige iværksætteres vigtigste drivkraft for at starte egen virksomhed er passionen for at forfølge deres drøm (45 procent mod 30 procent for mænd). Mens mænd angiver penge, dobbelt så ofte som kvinder, som værende den vigtigste drivkraft for at starte egen virksomhed.
- Work-life balance er ekstremt vigtigt for kvinder, der ønsker at starte sin egen virksomhed (70 procent siger, at det er vigtigt eller meget vigtigt). For både mænd og kvinder prioriteres work-life balance højere end økonomisk succes.
- At blive sin egen chef er det ultimative mål for iværksætteri for de 18-29-årige danskere (48 procent). Mens økonomiske gevinster og passion driver de +30-åriges ambitioner.
- Danske kvindelige iværksættere er mindre interesserede i at tage risici (tæt på 40 procent er usikre eller meget usikre på at tage risici), mens det modsatte er tilfældet for mænd, hvor næsten 40 procent af mændene er trygge eller meget trygge ved at tage risici.
Kilde: Ritzau